Akademisyenlik kariyerinde ünvan çok önemlidir. Akademisyenler, ünvan elde edebilmek için özgün içeriğie sahip makalelerini yurtiçi dergilerde ve mümkünse uluslararası kabul görmüş hakemli dergilerde yayınlamak isterler. Bu da oldukça zorlayıcı bir süreçtir. Bu yazımızda, akademik dergilere yönelik yazımda dikkat edilmesi gereken bazı ipuçlarından bahsedeceğiz:
1. Stratejinizi oluşturarak plan yapın
Akademik dergilere yönelik yazı yazma motivasyonunuz nedir? Amacınız nedir? Araştırmanızın değerlendirilmesi için mi yazıyorsunuz? Yoksa bir fark yaratmak için mi? Bir etki faktörüne sahip olmak için mi yoksa bir etki yaratmak için mi yazıyorsunuz? Belirli bir alanda bir profil mi geliştirmek istiyorsunuz? Bu konu hangi dergiler için yazacağınızı belirleyecek mi? Peki bu dergilerin etki faktörlerini dikkate aldınız mı?
Alanınızdaki çalışmalar yapan diğer akademisyenleri araştırdınız mı? Bu akademisyenler son zamanlarda nerede yayın yapmışlar? Kendinizi hangi gruba ya da sohbete katılırken görüyorsunuz? Kimi önce makaleyi yazar ve sonra bu makaleye uygun bir dergi ararken, kimisi de makalesindeki her şeyi (içerik, odak, yapı, stil) belirli bir dergi için şekillendirir. Hedef derginize karar vererek kendinize zaman kazandırmak ve dergiye uygun bir şekilde yazmanın öğrenilmesidir.
Bir yazma stratejisine sahip olarak, hem araştırma değerlendirmesinde puan toplamak veya terfi basamaklarını tırmanmak gibi dış etkenlere, hem de akademik dergiler için yazmanın sizin için neden önemli olduğuna karar vermek anlamına gelen iç etkenlere sahip olduğunuzdan emin olmuş olursunuz. Bu, uzun vadede yazmak ve makalenizi yayınlamak için ihtiyaç duyacağınız motivasyonu korumanıza yardımcı olacaktır. Makalenizin dergiye gönderimi ile yayınlanması arasındaki süre iki yıla kadar çıkabildiğinden (bazı alanlarda bu süre çok daha kısadır) motivasyonunuz konusunda net olmanız gerekir.
2. Uzmanlık alanınızdaki akademik yazı literatürünü tarayın
Uzmanlık alanınızda aktif olarak hedeflediğiniz birkaç dergi seçin. Son birkaç sayıdaki tüm özetleri tarayın. Analiz edin: tüm ilk ve son cümlelere yakından bakın. İlk cümle (genellikle) araştırmanın gerekçesini verir ve son cümle ‘bilgiye katkı’ iddiasında bulunur. Ancak ‘katkı’ kelimesi orada olmayabilir – doktora ile ilişkilidir. Peki hangi kelimeler kullanılıyor? Şu anda bu dergide yeni bilgiyi ne oluşturuyor? Yaptığınız çalışmadan benzer bir katkı biçimini nasıl oluşturabilirsiniz? O dergi için özetinizi başlatmak ve bitirmek için hangi iki cümleyi yazacaksınız?
Makalelerin diğer bölümlerini tarayın: nasıl yapılandırılmışlar? Argümanın bileşenleri nelerdir? Argümandaki aşamaları göstermek için tüm konu cümlelerini (her paragraftaki ilk cümleyi) vurgulayın. Bu dergide yazı türlerinin ortaya çıkmakta olan bir taksonomisini görebiliyor musunuz? Farklı makale türlerini, farklı yapıları tanımlayabilir ve makalenizde hangisinin en iyi şekilde çalışacağına karar verebilir misiniz? İki tür makale seçin: kendi makaleniz için model olarak kullanabileceğiniz bir makale türü ve makalenizde alıntı yapabileceğiniz, böylece o dergide devam eden araştırma sohbetine katılabileceğiniz bir makale türü.
3. Bir çerçeve oluşturarak yazmaya başlayın
Siz ne tür bir yazarsınız: Yazmadan önce her zaman bir taslak mı hazırlarsınız, yoksa sadece dalıp yazmaya mı başlarsınız? Yoksa ikisinden de biraz mı yaparsınız? Hem ana hat çizmek hem de sadece yazmak faydalıdır ve bu nedenle her ikisini de kullanmak iyi bir fikirdir. Ancak, taslağınızı çok detaylı hazırlayın: ana bölümlerin ana hatlarını çizin ve bunları hedef derginizle kalibre edin.
Orada normalde ne tür başlıklar kullanılır? Bölümler genellikle ne kadar uzun? Bölümleriniz, alt bölümleriniz ve gerekirse alt bölümleriniz için kelime sınırları belirleyin. Bu, dahil etmek istediğiniz içerik hakkında karar vermeyi içerir, bu nedenle zaman alabilir ve geri bildirim bu aşamada yardımcı olacaktır.
Yazmak için oturduğunuzda tam olarak ne yapıyorsunuz: fikirlerinizi geliştirmek için mi yazıyorsunuz yoksa çalışmanızı belgelemek için mi yazıyorsunuz? Taslağınızı makalenizin bölümlerini yazmak için bir ajanda olarak mı kullanıyorsunuz? Fiiller hakkında düşünerek yazma görevinizi tanımlayın – bunlar amacı tanımlar: özetlemek, genel bakış, eleştirmek, tanımlamak, tanıtmak, sonuçlandırmak vb.
4. Başlangıçtan bitişe kadar geri bildirim alın
En erken aşamalarda bile, makale fikrinizi dört veya beş kişiyle tartışın, taslak özetiniz hakkında geri bildirim alın. Okumaları ve yanıt vermeleri sadece birkaç dakikalarını alacaktır. Makalenizi dergiye göndermeden önce birden fazla revizyon yapın.
5. Spesifik yazım hedefleri ve alt-hedeflerini belirleyin
Yazma hedeflerinizi spesifik hale getirmek, bölüm için içerik, fiil ve kelime uzunluğunu tanımlamak anlamına gelir. “Bu makaleyi yıl sonuna kadar yazmayı planlıyorum” gibi bir yazma hedefi yerine, “literatür taraması bölümü için on iki makaleyi Salı günü sabah 9 ile 10.30 arasında 800 kelimeyle özetlemek ve eleştirmek olarak koyuyorum” şeklinde bir hedef koyun. Bazı insanlar bunu akademik yazım için fazla mekanik buluyor olsa da bu, kendinizi makalenizin içeriği, sırası ve oranı hakkında karar vermeye zorlamanın bir yoludur.
6. Yazma işini diğer kişilerle de yapın
Çoğu insan yazmayı tek başına yapılan bir faaliyet olarak görse de, toplu yazma (başkalarıyla da birlikte yazma) özgüven, akıcılık ve odaklanma geliştirilmesine yardımcı olabilir. Düzenli yazma disiplini geliştirmenize katkıda bulunabilir. Akademik yazınızı gruplar halinde veya yazma inzivalarında yapmak, kendi yazınız üzerinde çalışmanın yanı sıra (e-posta, internet ve diğer tüm cihazlardan bağlantınızı kesmeniz halinde) düzenli, üst düzey akademik yazı için gereken konsantrasyonu geliştirmenin de bir yoludur.
Bir noktada, mümkünse düzenli aralıklarla, sadece yazmaya odaklanırsanız çok daha fazlasını yapabilirsiniz. Bu, sağduyu gibi görünse de yaygın bir uygulama değildir. Çoğu insan aynı anda birkaç iş birden yapar, ancak bu düzenli dergi makalesi yazmak için her zaman işe yaramayacaktır. Bir noktada, 90 dakika gibi, makaleniz üzerinde bir şeyler yapmak için yeterince uzun, ancak zaman bulmayı imkansız kılacak kadar uzun olmayan belirli bir süre boyunca yazmaya diğer tüm görevlerden öncelik vermek işe yarar.
7. Yazmaya geçmeden önce alıştırmalar yapın
Ne hakkında yazmak istediğinize karar verirken, işe yarayan bir ilk ısınma, şu soruya yanıt olarak beş dakika boyunca cümleler halinde yazmaktır: “Yayın için ne yazdınız [veya buna en yakın şeyi] ve uzun, orta ve kısa vadede ne yapmak istiyorsunuz?
Makalenizi yazmaya başladıktan sonra, ısınma amacıyla bu sorunun bir varyasyonunu kullanın – bu proje için ne yazdınız ve uzun, orta ve kısa vadede ne yapmak istiyorsunuz? En iyi ipucu: her yazma seansını bir sonraki seansta kullanmak üzere kendinize bir ‘yazma talimatı’ vererek bitirin; örneğin, ‘Pazartesi günü saat 9’dan 10’a kadar 500 kelimelik bir sonuç bölümü taslağı hazırlayacağım’.
Daha önce de belirtildiği gibi, sayı yoksa hedef de yoktur. İşe yarayan hedeflerin spesifik olması ve bunlara ne ölçüde ulaştığınızı izlemeniz gerekir. Gerçekçi hedefler belirlemeyi bu şekilde öğrenirsiniz.
8. Gönderdiğiniz makale hakkındaki değerlendirmeleri analiz edin
Sizden tam olarak ne yapmanızı istiyorlar? Bir şey eklemenizi mi yoksa çıkarmanızı mı istediklerini öğrenin. Ne kadar? Nerede? Revizyon eylemlerinin bir listesini yazın. Makalenizi yeniden gönderdiğinizde, hakemlerin geri bildirimlerine nasıl yanıt verdiğinizi belirterek bunu dergiye vereceğiniz rapora ekleyin. Makaleniz reddedildiyse, geri bildirimi analiz etmek, nedenini bulmak ve başka bir yer için revize etmek yine de yararlıdır.
Geri bildirimlerin çoğu makalenizi ve belki de dergi makalesi yazımınızı geliştirmenize yardımcı olacaktır, ancak bazen yüksek perdeden, kişiselleştirilmiş ve hatta sinir bozucu görünebilir. Hatta bazıları profesyonelce görünmeyebilir. Hakemlerin geri bildirimlerini tartışın – başkalarının ne düşündüğünü öğrenin. Diğer insanların – hatta seçkin araştırmacıların bile – hala reddedildiğini ve olumsuz eleştiriler aldığını görebilirsiniz; reddedilmemek bir kutlama nedenidir. Mümkün olan en kısa sürede revize edin ve yeniden gönderin.
9. Akademik çeviri için profesyonel destek alın
Kimi zaman makalenizi kendi dilinizde, yani Türkçe olarak kaleme almak da isteyebilirsiniz. Çoğu zaman bu düşünsel süreçlerinizi daha etkin kullanmanıza olanak sağlayabilir. Ancak makalenizin İngilizce olarak dergiye gönderileceğini de not etmelisiniz. Bu aşamada profesyonel bir akademik çeviri hizmetine ihtiyaç duyacaksınız. İşte bu noktada bizlere, yani NOVA’nın 20 yıllık akademik çeviri deneyimine güvenebilirsiniz.
10. Sağlığınıza da dikkat etmeyi unutmayın
Akademik dergiler için yazmak oldukça rekabetçidir. Son derece stresli olabilir. Yazmak için zaman ayırmak bile stresli olabilir. Ayrıca uzun süre oturmanın sağlık açısından riskleri vardır, bu nedenle bir seferde bir saatten fazla oturarak yazı yazmamaya çalışın.
Kurum ve kuruluşların profesyonel çeviri ihtiyaçları konusunda yıllardır Türkiye'nin #1 numarası olmaya devam ediyoruz. Siz de bizimle çalışarak markanıza değer katabilirsiniz.
Yıllık Tecrübe
dil çifti
proje / yıl
Çevirmen